De community app
Prettig wonen gaat ook over contact, een veilig gevoel en een schone buurt. Wij vroegen ons af hoe wij onze huurders zouden kunnen helpen dit thuisgevoel te verhogen.
De uitdaging
Naast het verhuren van woningen heeft de Alliantie ook een rol om de leefomgeving van bewoners te bevorderen. Want prettig wonen gaat ook over contact, een veilig gevoel en een schone buurt. ‘Hier hebben bewoners zelf ook een belangrijke rol’, zegt projectleider Janine Sinnige, ‘maar wij vroegen ons af hoe wij onze huurders zouden kunnen helpen dit thuisgevoel te verhogen.'
'Wij zien een fijn thuis als basis om mee te kunnen doen in de samenleving. Want bewoners die samenredzaam zijn, hebben ons minder nodig. Zij doppen hun eigen boontjes, met elkaar. Tegelijkertijd kijken wij ook hoe wij daar als corporatie voordeel van zouden hebben; gaat dit ons helpen in het beheren van de complexen?'
Projectleider Janine Sinnige
De innovatie
Onze zoektocht leidde ons naar het softwarebedrijf Area of people, dat een community-app aanbiedt waarmee bewoners en gebruikers van woongebouwen elkaar kunnen vinden en helpen. De app biedt één centrale plek waar bewoners alles kunnen regelen rondom hun woonomgeving. Dat bevordert de samenwerking en verbetert de woonervaring. De community-app geeft praktische informatie over het woongebouw, maar brengt buren ook met elkaar in contact, bijvoorbeeld voor hulp met boodschappen, het samen koken, het vinden van een oppas, het lenen van gereedschap of het vinden van een hardloopmaatje. Ook kun je via de app naar Mijn Alliantie om te melden dat er iets stuk is of dat je overlast ervaart. De coördinator woonomgeving en complexbeheerder van de Alliantie kunnen gemakkelijk in contact komen met de bewoners en mededelingen doen als bijvoorbeeld de lift stuk is.
De oplossing
De Area of people community-app is nu als pilot ingezet in verschillende woongebouwen in Almere. ‘Wij hebben bewonerscommissies gevraagd wat zij van dit idee vonden. Zij waren direct enthousiast’, vertelt Janine Sinnige. Dat enthousiasme blijkt ook uit het aantal deelnemers. Al in de eerste weken downloadden 76 van de 86 bewoners in het gebouw aan de Louis Armstrongweg de app. Bij dit complex zijn ook community makers betrokken die de app nu ook gebruiken om hun werk te doen. Ook de bewoners van de woongebouwen Catamaran, Duinrijk, Kaapstad en Rio de Janeiro zijn direct met de app aan de gang gegaan. ‘De pilot duurt een jaar’, zegt Janine. ‘Daarna evalueren we en kijken we of de app inderdaad bruikbaar is om proactief in te zetten in het sociaal domein. En ook hoe andere partijen, zoals politie en gemeente kunnen aansluiten.’